Onbegrip

The worst thing you can do to a person with an invisible illness, is make them feel like they need to prove how sick they are

Ik kwam deze tekst tegen op Just live blog en helaas is deze tekst zo waar en bracht mij meteen op het idee voor deze blog.

Als chronisch ziek persoon loop je vaak tegen onbegrip aan.
Of je nou psychisch of lichamelijk ziek bent, veel mensen zullen het niet begrijpen, doen alsof je je aanstelt, of jou dat gevoel geven.

Waar ik tegen aan loop is dat doktoren het vaak allemaal wel mee vinden vallen, niet beseffen hoe ziek je bent en je echt het gevoel geven dat je je aanstelt.
Ook dierbaren kunnen je dit gevoel geven. Ik hoor vaak genoeg; ‘Goh het gaat best goed met je he?’ En dan klap ik vaak dicht, want nee het gaat niet goed alleen zie jij dat niet. De enige personen in mijn leven die werkelijk zien hoe ziek ik ben zijn mijn ouders, en ook die zien veel niet omdat ik niet meer thuis woon. Maar wanneer ik een pijn aanval heb zou ik dit eerder durven tonen bij hun dan bij iemand anders. Maar het liefste houd ik alles voor mijzelf.

Ik zit nu op de bank met een dekentje op schoot, kruikje tegen mij flank, en als je mij zo zou zien zitten denk je vast, goh het valt wel mee. Maar ondertussen heb ik enorm veel pijn, voel mij heel beroerd, maar doordat ik al 7 jaar ziek ben, al 7 jaar bijna non stop pijn heb wen je aan de pijn en kun je veel meer hebben qua pijn.

Soms heb ik heel erg last van het idee dat ik mij moet bewijzen, en vaak zie ik in zo een periode veel postjes op mijn privé facebook over hoeveel pijn ik heb, wat ik wel en niet kan, etc. Dat ik, bijvoorbeeld, een week later er niet veel meer over post betekend niet dat het veranderd is. Ik ben alleen de drang kwijt om te bewijzen hoe ziek ik ben.

Loslaten is hier een heel belangrijk punt, maar oh zo moeilijk. Maar langzaamaan gaat dat steeds beter, denk ik steeds vaker ‘joh ik weet hoe ik mij voel, hoe ziek ik ben, dat hoef ik jou niet te bewijzen’.

Loop jij ook tegen zulke dingen aan, ik zou zeggen brand los! tips zijn uiteraard ook welkom!

Liefs Amy

Geef een reactie

