Postcrossing

Vandaag deel ik een hobby met jullie, namelijk Postcrossing.
Ik ben verzot op kaartjes ontvangen en hecht mijn hele leven al veel waarde aan kaartjes. Ik bewaar ze dan ook vrijwel allemaal. Toen ik van Postcrossing hoorde was ik meteen verkocht.

Mopskaartjes van dit jaar.
Mopskaartjes van dit jaar.

Met postcrossing stuur en ontvang je kaartjes van over de hele wereld van wildvreemde mensen.
Wanneer je een adres aanvraagt krijg je een willekeurig adres waarbij een code hoort die je op de kaart moet zetten. Met deze code moet de ontvanger de kaart registreren, zo weet jij dat de kaart ontvangen is. Ook kom je op het profiel van de persoon waar jij je kaartje naar moet sturen en hier kun je wat meer lezen over deze persoon. Ook staat er vaak op wat voor een kaartjes die persoon leuk vind om te ontvangen.

Zo bewaar ik mijn kaartjes. Ik lamineer ze en doe je in een mapje.
Zo bewaar ik mijn kaartjes. Ik lamineer ze en doe je in een mapje.

Voor het meedoen aan postcrossing heb je een account nodig. Dit is volledig gratis en in principe is je adres veilig. Alleen de persoon die jou een kaartje moet sturen ziet jou adres en wanneer jij dit kaartje hebt ontvangen en registreert kan die persoon jou adres ook niet meer zien.
Wanneer je je aangemeld hebt maak je een profiel aan. Hierin vertel je wat dingen over jezelf en ook kun je vertellen wat voor een kaartjes je graag ontvangt.

Blauwe lijn: Ontvangen kaarten. Rode lijn: Verzonden kaarten.
Blauwe lijn: Ontvangen kaarten.
Rode lijn: Verzonden kaarten.

Je begint met het sturen van kaartjes (volgens mij kun je in het begin 5 kaartjes sturen, dit wordt naar mate je meer kaarten heb verstuurd steeds meer. Momenteel kan ik 10 kaarten tegelijk sturen). En wanneer jij kaartjes hebt verstuurd ontvang je ook kaartjes. Je weet nooit wanneer en daarom vind ik het extra leuk om de brievenbus te openen. Wanneer er dan een kaartje lig ben ik weer helemaal blij.

Mopskaartjes uit 2014
Mopskaartjes uit 2014

Ikzelf ben in april 2014 begonnen met postcrossing en inmiddels heb ik 80 kaarten verstuurd en 81 ontvangen. Dit is niks vergeleken bij de hardcore postcrossers. Sommige hebben over de 1000 kaarten verstuurd en ontvangen. De enige kosten die eraan zitten is de aanschaf van kaarten en postzegels. Mijn kaarten bewaar ik momenteel in mapjes.

Dit zijn de leukste kaarten die ik ontvangen heb in 2014
2014

Dit zijn de leukste kaarten die ik ontvangen heb in 2015
2015

Het is jammer dat de postzegels zo duur zijn en steeds duurder worden. Daardoor stuur ik niet heel vaak kaartjes. Maar ik blijf het doen en blijf het leuk vinden.

Doe jij aan postcrossing? En wat vind jij er zo leuk aan?

Liefs Amy

2 gedachtes over “Postcrossing

  1. Hi Amy, ik zit sinds 2,5 jaar op Postcrossing, ben net over de 700 kaarten verstuurd gegaan en nog lang niet beu. Ik koop tegenwoordig kaarten op veilingen, die zijn vaak van voor de Tweede Wereldoorlog. De ongebruikte verstuur ik voor Postcrossing. De gebruikte kaarten kan ik niet versturen natuurlijk; maar soms staan daar fascinerende verhaaltjes op en die komen op mijn blog terecht: op zoek naar de verhalen van mensen die reeds lang vergeten zijn. Veel plezier in elk geval!

    Like

    1. Hoi, Ohhh wat veel zeg!! Het is dat postzegels zo duur zijn, daardoor stuur ik niet heel vaak. Echt jammer. Wat leuk om zulke kaarten te kopen zeg, en als ze beschreven zijn die verhaaltjes te lezen. Best bijzonder eigenlijk! Wat tof dat je hier een blog over hebt! Ga zo meteen kijken!
      Jij ook veel plezier!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

