De beruchte herkeuring

De beruchte herkeuring van het uwv betreft de Wajong uitkering. Iedereen wajonger krijgt een herkeuring en het uwv heeft tot 2017 om dit te doen. De verhalen die de rondte gaan zijn niet al te fijn.

i-dont-look-sick-huh-you-tell-me-what-you-think-sick-looks-like-and-ill-try-to-do-better-87e76

Mensen die extreem ziek zijn en toch goedgekeurd worden want er is een minimale kans dat zij ooit beter worden en kunnen werken.
Mensen die niet gehoord worden, die in hoger beroep moeten gaan en vervolgens alsnog ‘pech’ hebben.

Doodsbang was ik hiervoor, en toen ik een telefoontje kreeg over een afspraak betreft de herkeuring stortte ik volledig in. Kreeg een hele zware paniek aanval en wist even niet meer hoe en wat. Ik wist dat het eraan zat te komen maar toch komt het als een klap. Mijn moeder nam het een en ander over, zo zorgde zij dat de afspraak verzet zou worden naar een dag dat zij wel mee kon. Aangezien ik absoluut niet alleen naar zo een gesprek kan gaan.

14 september was het zover. Die dag werd ik al vrij slecht wakker en besloten we de rolstoel mee te nemen.
Door de spanning liep mijn pijn op en kreeg ik spierspanningen. Het was maar goed dat de rolstoel mee was want lopen wat op dat moment echt geen optie.
Het gesprek wat ontzettend heftig en confronterend. Ik was in die periode juist heel erg bezig met het focussen op wat ik nog wel kan, en tijdens dat gesprek moest ik juist focussen op wat ik niet kan. En dat kwam aan waardoor ik in huilen uitbarstte. Op dat moment was het nog de bedoeling dat ik geopereerd zou worden aar ik had nog geen datum.
Ik had gelukkig een heel vriendelijke arbeidsarts die goed luisterde en mij ook echt de tijd gaf. En ik heb echt ongelooflijk mazzel gehad! Want zij vertelde dat ik, volgens haar, in principe gewoon afgekeurd zou blijven. Helaas ging zij daar niet alleen over maar zij verwachtte geen problemen.

Met een redelijk goed gevoel gingen mijn moeder en ik weer richting huis.
En toen was het wachten op de uitslag. Geen idee hoe lang dat kon duren.

23 september had ik de brief al binnen.
Het verslag was weer heel confronterend maar het klopte volledig met mijn verhaal. En ook bleef ik 100% afgekeurd.
Een last viel van mijn schouders. En ik kon opgelucht ademhalen.

Helaas zijn er veel mensen die niet zo goed gehoord worden.
Zo heeft de 20 jarige Melanie uit Arnhem enorme ‘pech’. (pech tussen haakjes omdat dit niet omschrijft hoe erg het eigenlijk is maar ik geen beter woord weet)
Zij heeft een artikel bij Omroep Gelderland gekregen waarin zij haar verhaal doet.
Die kun je hier terug vinden.
En doordat zij zoveel reacties kreeg op haar artikel heeft zij een facebook groep geopend: Samen zijn we sterk!
Hier kun je je verhaal delen, de verhalen van andere lezen, vragen stellen en elkaar steunen. En ondanks dat ik een positieve afloop heb ben ik ook lid van deze groep.
Vind het namelijk ook belangrijk om de positieve verhalen te delen.

Bedankt voor het lezen.

Liefs Amy

Geef een reactie

