Onderzoek nier (Antegrade pyelografie)

Afgelopen dinsdag had ik weer een onderzoek van mijn linkernier. Een nieuw onderzoek welke ik nog nooit gehad heb aangezien je hiervoor een nsk moet hebben.

Het onderzoek heeft de naam: Antegrade Pyelografie. Bij dit onderzoek word de nier en de urineleider bekeken, ze kunnen met dit onderzoek zien of de nier goed afloopt naar de blaas, hoe de urineleider eruit ziet en een eventuele vernauwing vaststellen.

Dit onderzoek wilden mijn artsen doen om te kijken of er werkelijk een vernauwing zit en of een operatie hieraan werkelijk nog zin heeft en niet meer schade aanbrengt. Dit omdat het de 3e keer zou zijn dat er een vernauwing verwijderd zou worden en de 4e operatie is dat gebied.

Ik was best nerveus voor het onderzoek, gelukkig mocht mama erbij zijn.
De assistente moest van de uroloog vragen welke muziek ik leuk vind, Imagine Dragons natuurlijk!
En ja hoor daar kwam dr. Vrooman met een boxje waar Imagine Dragons uit kwam. Haha geweldige man is het ook!
Mijn andere uroloog dr. Smits kwam er ook bij en dat hun dit samen oppakken vind ik erg prettig.

De dagzak werd afgekoppeld want ze gingen contrast in mijn nier spuiten door de nsk. Ik lag onder een röntgen apparaat waardoor ze mijn nier elke keer goed konden bekijken. Mijn moeder mocht achter het scherm gaan staan waar zij ook alle beelden kon zien en ik kon ook meekijken wat ik altijd weg fijn vind.
Contrast werd ingespoten en mijn nier kwam in beeld. Duidelijk een vernauwing van de urineleider te zien. Hij is sowieso erg smal vonden ze maar je zag toch wel een flink lang stuk wat enorm vernauwd is.

Omdat het beeld niet super duidelijk was besloten ze toch ook via de blaas te gaan kijken. Gelukkig ken ik dit van de dubbel j katheter plaatsen en verwijderen en vind ik het helemaal geen naar onderzoek.
Er werd een stukje slang in de urineleider gebracht en daar werd weer contrast door gespoten en dit keer was het beeld wel heel duidelijk en wat ze al hadden gezien werd nogmaals bevestigd. Een fikse vernauwing welke vrij lang is.

Nier tekeningIk heb maar even een tekening gemaakt zodat het allemaal wat duidelijker is.
Normaal is alleen het bovenste stuk urineleider bij de nier vernauwd, maar bij mij is dus een heel lang stuk vernauwd.
Dit heet trouwens Hydronefrose (waternier).

Doordat het zo lang is kunnen ze dit niet zomaar verwijderen met een operatie. Er moet iets tussen gezet worden. En dit maakt het allemaal een stuk lastiger. Vermoedelijk wordt er een stuk dunne darm van mij gebruikt om er tussen te zetten. Maar ze wilden dit alles even in de groep gooien en goed bespreken.
Woensdag 18 november krijg ik hierover de uitslag.

Afwachten dus, maar er is wel een oorzaak gevonden. Pijnvrij wordt ik niet meer, maar zo lang de dagelijkse kolieken maar weg zijn ben ik al blij. Dan kan ik tenminste weer wat meer. Want dankzij de nsk heb ik die kolieken niet meer. Heel soms nog zoals afgelopen zondag nacht. Die dag had ik een mopshonden wandeling en heb ik flink gewandeld. Dat is dan toch te veel en dan krijg ik naderhand meer pijn. Maar voorheen moest ik minstens een week bijkomen en had ik sowieso al dagelijks aanvallen en kon ik sowieso niet naar zo een wandeling.
Ik heb nog wel meerdere keren per dag wat meer pijn, ik moet mijn rust pakken en kan geen garanties geven qua afspraken, en slik nog steeds best veel pijnstilling. Maar dit kleine stukje is al fijn.
Mijn urologen waren ook erg blij met dit resultaat en dat de nsk zo goed bevalt.

Ik houd jullie op de hoogte.
Liefs Amy

Een gedachte over “Onderzoek nier (Antegrade pyelografie)

Geef een reactie

