Hydronefrose (waternier)

Wat is hydronefrose? Dat ga ik je vandaag vertellen. Ook mijn ervaring met hydronefrose komt aan bod.

Bij hydronefrose, ook wel waternier, is er sprake van een nier die vol loopt en dus niet of niet goed kan aflopen naar de blaas. Hierdoor zet de nier uit en de druk in de nier loopt op. Hierdoor kun je nierkolieken krijgen. Dit is het krampen van de nier die probeert het vocht in de nier af te laten lopen.

Hydronefrose wordt veroorzaakt door een verstoppen of vernauwing van de urineleider. Dit kan weer verschillende oorzaken hebben waaronder:
Nierstenen
Tumoren
Het dichtgedrukt worden van buitenaf (bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap)
Afsluiting van de blaas
Een vernauwing van de urineleider (vrijwel altijd is dit aangeboren)
Infecties

Mijn hydronefrose kwam in oktober 2008 aan het licht. Als klein meisje had ik ook geregeld zijpijn (achteraf weet ik dat dit nierkolieken waren) maar werd nooit serieus genomen. In 2008 ging het mis waardoor ik naar de huisartsenpost moest. Hier werden nierstenen vermoed maar na een paar dagen moest ik toch een echo maken. En toen werd duidelijk dat mijn linker nier enorm vergroot was.
Na de nodige onderzoeken werd ik in december 2008 geopereerd. Er zat een aangeboren afwijking, namelijk een vernauwing van de urineleider. Deze is verwijderd.
Meestal is de prognose goed. En ook bij mij werd verwacht dat ik volledig zou herstellen en dat dit niet meer terug zou komen.

Helaas bleek ik een jaar later weer hydronefrose te hebben. En zo werd ik februari 2010 weer geopereerd hieraan. Dit keer bleek de vernauwing te komen door littekenweefsel en een ader die de boel dicht drukte. De ader is verlegd en de rest weer vrij gemaakt.
Helaas ben ik nooit genezen na deze operatie.

Nier tekening
Situatie nu

In 2012 is de onderpol (onderste deel van de nier) van mijn nier verwijderd. Daar lagen stenen welke vermoedelijk voor de aanwezige klachten zorgde.
Hierna heb ik de nodige nierstenen gehad welke helaas te groot waren om uit te plassen en te hard waren om te vergruizen. Deze moesten via de blaas vergruisd worden. 1x konden ze wel vergruisd worden maar bleef er een stukje achter welke is gaan groeien. Dus moest die alsnog via de blaas verwijderd worden.
Ook heb ik geregeld nierbekkenontsteking, blaasontsteking voel ik niet meer waardoor ik er te laat bij ben. En blaasontsteking schiet bij mij heel makkelijk naar mijn nieren.

Mei 2014 was de laatste niersteen operatie en is nog bekeken hoe het met de urineleider was. Dit was allemaal prima.
Helaas heb ik inmiddels weer hydronefrose door een vernauwing. Dit keer een fikse vernauwing zoals je hebt kunnen lezen in mijn blogpost over het nier onderzoek.

De klachten die hydronefrose geven zijn niet fijn. De bekendste klacht is nierkolieken. Het krampen van de nier. En dat doet pijn, heel erg veel pijn. Mensen die nierstenen hebben gehad en hier de aanvallen van kennen weten wat nierkolieken zijn.
Meestal kom je dan in het ziekenhuis terecht en krijg je morfine en een infuus met buscopan (iets tegen krampen van de nier). Ik heb ook een aantal keer hiervoor in het ziekenhuis gelegen.
Verder heb ik dagelijks veel pijn van de nier, een pijn welke je energie weg vreet. Waardoor ik niet kan werken en heel kalm aan moet doen. Soms doe ik eens wat intensiefs, zoals een mopshonden wandeling, concert, dierentuin etc. Maar dit moet ik altijd bezuren met enorme pijnen naderhand.
Ik slik dan ook zware pijnstillers.
Ik heb ook huishoudelijk hulp want bijvoorbeeld het bed verschonen is een ware opgave voor mij.
En momenteel heb ik een nefrostomiekatheter die zorgt dat de nier wel goed kan leeglopen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Heb je vragen stel ze gerust!
Liefs Amy

Geef een reactie

