DIY: creatief met raamfolie

Op de blog van Crea Chick zag ik een ontzettend leuke en creatieve DIY. Namelijk raamfolie-huisjes maken. Wat geeft dat een leuk resultaat.
Dus ging ik de volgende dag naar de action om raamfolie te halen.


Ik besloot ook huisjes te maken voor 1 van mijn ramen. En omdat dit mijn eerste keer was besloot ik hier nog geen foto’s van te maken. Het resultaat is wel ontzettend leuk.

Huisjesfolie

Ik had de smaak te pakken en besloot wat anders leuks te maken. Namelijk mopshond silhouetten en Haddock zijn naam. En hier heb ik foto’s van gemaakt:

Wat je nodig hebt:
* Raamfolie, het liefste statisch raamfolie aangezien je dit makkelijk van je raam kunt verwijderen. Ik heb het gekocht bij de action voor ongeveer € 4,-
* Afbeelding welke je wilt gebruiken, ik heb op google gezocht naar silhouetten en deze uitgeprint.
* Potlood of stift. ik heb een watervaste stift gebruikt en omdat je op de achterkant tekent zie je dit niet wanneer je het op het raam plakt aangezien dat de laag is die je eraf haalt.
* Schaar en/of scherp mesje.
* Snijplaat. Ik heb een snijplank gebruikt.
* Water.
* Keukenpapier of theedoek.
* Pasje, of iets met een stevige rand.

Als eerste ben ik op google gaan zoeken naar silhouetten van mopshondjes. Hier heb ik er 2 van gekozen en deze in word geplakt. Elk op een eigen a4.
Ook heb ik in paint ‘Haddock’ geschreven in een dik lettertype: Cooper Std Black, en deze in spiegelbeeld gemaakt.
Dit alles heb ik uitgeprint.

_MG_2038Hierover heb ik de folie gelegd met de kant die verwijderd moet worden naar boven. Zodat je daarop kan tekenen. En ik heb de afbeeldingen en letters overgetrokken.

_MG_2044
D
an knip je de afbeeldingen uit. Ik heb ze eerst ruim rond de afbeelding en letters uitgeknipt om ze daarna netjes uit te knippen en sommige stukjes te snijden.

_MG_2048

Daarna kun je ze op het raam doen.
Het raam maak je een beetje nat, de achterkant van de folie (de kant waar je op getekend hebt) haal je eraf en dan kun je de folie op het raam doen. Je kunt het nog verschuiven zodat je het op de juiste plek kunt doen.
En daarna ga je met een pasje over de afbeelding heen, pas op dat je de afbeelding ook vast houd want hij kan vrij makkelijk verschuiven. Met dit pasje haal je het overtollige water onder de afbeelding vandaan en ook de lucht bobbels.
Met een stuk keukenpapier of een theedoek maak je het raam droog en dan ben je klaar.

_MG_2056

Dit is het resultaat s’avonds. Erg leuk vind ik.
Wel vind ik deze folie niet heel goed plakken, sommige stukjes laten los. Maar omdat het zo goedkoop is en je dit makkelijk kunt verwijderen mag je ook niet teveel verwachten.
De folie onder mijn creaties is professionele folie en dat is ontzettend duur en moet je met veel zorg en je juiste materialen opplakken. (Mijn vader doet dit voor zijn werk)

Overdag ziet het er zo uit.
_MG_2065Super leuk toch?
Heb jij wel eens wat gemaakt met raamfolie? Of ben je dit van plan?

Heb je nog vragen, stel ze gerust.
Liefs Amy

Een gedachte over “DIY: creatief met raamfolie

Geef een reactie

