Het plan

Woensdag 2 december was het eindelijk zo ver. Ik had een afspraak met mijn uroloog om te bespreken wat het plan is betreft mijn vernauwing.
Mama kwam mij op halen en samen gingen wij op weg naar het ziekenhuis.

De uroloog begon heel positief. De optie van een stuk darm gebruiken om tussen de urineleider en nier te zetten is van de baan want de houdbaarheid is gemiddeld 2 jaar en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Nou is er een optie: De vernauwing oprekken door middel van een ballonnetje. Soort dotteren dus. Naderhand krijg ik een JJ katheter welke bij de vernauwing breed uitloopt zodat alles goed kan genezen en de vernauwing in principe weg is.
Vernauwing rekken
Op deze tekening (gemaakt door mij haha) zie je wat ik bedoel.
Mijn linker nier is vergroot en de urineleider is vernauwd. Het zwarte deel is zoals het is met vernauwing. En het rode laat de JJkatheter zien die ik zou krijgen. Zoals je ziet is hij breder ter hoogte van de vernauwing.

Nadeel van dit alles is de JJkatheter. Mijn blaas kan deze niet verdragen en na 2 weken kun je mij opbergen van de pijn. Ik kan amper lopen vanwege de pijn, en elke minimale beweging is al een hel. Ook plas ik constant bloed.
Nu gaat de uroloog de leverancier bellen om te kijken of er nog een andere JJkatheter is die niet zo in een krul in de blaas ligt. Die zijn er wel maar het is even afwachten of die er ook is met een verbreed stuk bovenaan. Als dit er niet is en ik toch echt een JJkatheter zou moeten krijgen dan gaat het niet door. Ik zou hem minimaal 6 weken moeten hebben en ik houd het nog geen 2 weken vol met zo’n ding. En ja, ik heb vaker gedacht; even doorbijten het is voor een goed doel. Maar helaas na 2 weken ben ik zo kapot van de pijn en daardoor ook enorm depressief en constant huilen, dat ik dat echt nooit meer wil. (Heb het meerdere keren geprobeerd en de laatste keer met een ander soort JJkatheter welke kleiner, soepeler en zachter is maar ook die gaf dezelfde klachten).

Allemaal vrij positief tot de uroloog het had over dat ik met de nsk wat verbetering merkte. Hij had niet meegekregen dat ik afgelopen tijd zo vaak in het ziekenhuis ben geweest en zoveel klachten heb. Meteen was hij minder blij. En hierdoor kunnen wij deze optie niet meteen gaan proberen.

Ik heb een onderhoudsdosis antibiotica gekregen voor 3 maanden en volgende week heb ik weer een afspraak. We gaan kijken hoe mijn lijf reageert op de antibiotica en of ik toch wat opknap. En dan ook of mijn rechter nier minder tot geen klachten geeft. Op scans, foto’s en echo’s laat die nier geen afwijkingen zien dus het is allemaal nogal vreemd.

Kortom we moeten weer afwachten.
Ik ben een beetje van slag hierdoor. Ik had het ergens al wel verwacht maar toch baal ik.
Dit jaar komen we in ieder geval nog niet verder. Dus laat 2016 dan alsjeblieft een goed jaar worden. (zeg ik elk jaar maar ik blijf het zeggen!)

Heb je vragen, snap je iets niet of is er iets niet helemaal duidelijk. Stel ze gerust want ik kan mij heel goed voorstellen dat dingen niet duidelijk zijn.

Liefs Amy

2 gedachtes over “Het plan

Geef een reactie

